Monia vaivaa ärsyttävä tärinä joka tuntuu ehkä penkissä tai ratissa tai koko autossa. Mistä tämä johtuu? Pureudutaampa hiukan aiheeseen syvemmälle. Älkää antako kuvan hämätä vaikka siinä moottoripyörän vanne onkin! Puhutaan nyt autoista 🙂
Yleisimmin syynä on renkaat tai vanteet, tai molemmat. Vähimmillään renkaissa voi olla painoheittoa, eli ne eivät ole tasapainossa. Tyypillisesti painoheitosta johtuvan tärinän alkaa huomata vasta lujemmissa vauhdeissa, karkeasti noin 80kmh vauhdissa ja siitä ylöspäin, renkaan pyörimisnopeuden kasvaessa painoheiton merkitys kasvaa. Toisinaan tosin on tullut vastaan mielenkiintoisia tilanteita joissa painoheitosta johtuva tärinä tuntuu juuri tietyssä vauhdissa, esimerkiksi 80-100kmh, mutta kun mennään sen yli niin tärinä taas loppuu. Sekin on mahdollista.
Toinen pieni, mutta suuri tekijä millä on myös monesti tärinäongelmia korjattu on soviterenkaat! Pienen pieni pyöreä muovi- tai alumiinikiekko, kyllä sekin voi olla syyllinen, tai oikeastaan sen puuttuminen. Mikäli vanteet eivät ole auton alkuperäiset, niissä saattaa olla vanteen keskireikä suurempi kuin auton napa. Silloin navan ja vanteen väliin asennetaan soviterengas joka keskittää vanteen napaan. Tämä on ehdoton, pultit eivät koskaan ole 100% varma keskitys vaikka kuinka tasaisesti kiristelisi. Pulttien kartiot iänmyötä kuluvat kun niitä kiristellään ja löysäillään eivätkä ne välttämättä keskitä vannetta vaikka äkkiä niin tuntuisi, kartiot eivät välttämättä edes ole pyöreitä muutaman renkaanvaihdon jälkeen. Tarkista AINA, että vanne on tiivis napaan kun asennat sitä, tämä onnistuu kun laitat vanteen napaan paikoilleen ja liikuttelet vannetta ylösalaisin, tunnet ja kuulet jos vanne pääsee liikkumaan.
Yllämainitut kunnossa, check! Ja tärinä jatkuu.. Seuraava vaihtoehto voi olla vaurio renkaassa kuviossa tai sen rungossa, tällöin rengas yleensä ei pyöri tasaisesti ja vaikka tasapainotuskoneessa lukemat näyttäisivätkin 0g eli rengas on tasapainossa, eikä se välttämättä edes silminnähden kauheasti “pompota”, niin silti kun auton paino lasketaan renkaan päälle niin runkovikainen rengas alkaa täristää, joskus rengas voi myös olla ns. “soikea” joka tuntuu hassusti, auto “loikkii” hauskasti ja kyyti on kuin aallokossa ajaisi ylösalas. Renkaassa voi olla vika jo uutena, etenkin edullisissa renkaissa näitä ongelmia esiintyy selkeästi enemmän joillakin merkeillä. Siksi me pyrimmekin etsimään myös edullisista ne hyvät ja huonot vaihtoehdot emmekä tarjoa selkeästi vikaherkkiä merkkejä koskaan asiakkaalle. Toinen syy runkovaurioon on luja isku renkaaseen. Yleensä runkovikaisen renkaan huomaa jo silmällä tarkka asentaja. Tässä tullaan siihen, että tavallisten rengasliikkeiden asentajat eivät läheskään aina katso rengasta ja vannetta kun se on painotuskoneessa, he tuijottavat vain painonäyttöä ja kun lukemat on nollilla niin setti asennetaan alle. Eikä näitä vaurioita ja ongelmia huomata välttämättä vaikka katsoisikin kun ei näihin yleensä perehdytetä ketään jolloin tietäisi mikä on ok ja mikä ei. Tämän vuoksi meille tulee todella paljon tärinäongelmasta kärsiviä “potilaita” eli autoja jatkohoitoon kun on käyty parhaillaan useammassa eri rengasliikkeessä eikä syytä tärinälle ole löydetty. Tässä tulee yksi meidän erikoisuus, joka kerta kun renkaita ja vanteita asennetaan ja tasapainotuskoneessa painotetaan niin asentajat on opetettu siihen, että aina katsotaan onko rengassetti pyöreä, mikäli ei ole niin tarvittavat toimenpiteet tehdään jotta siitä saadaan sellainen. Tavallisessa rengasliikkeessä tällaisia asioita ei opeteta yleensä ollenkaan, tärkeintä on saada setti nopeasti asiakkaalle ja auto valmiiksi ja seuraava jonosta sisään. Se on ihan normaalia koska aika on rahaa, etenkin sesonkina, sehän on selvä! Onhan meillä jopa käynyt rengasliikkeiden henkilökuntaa itsekin ja olemme tarjonneet apua tärinäongelman selvittämiseen kun eivät itse enää ole keksineet syytä, me autamme mielellämme niin yrityksiä kuin kuluttajiakin!
No entä kun painot on nollilla ja renkaassa ei ole vaurioita, tai ongelma jatkuu vaikka vaihdettaisiin useammat renkaat alle? Seuraavana tullaan tähän meidän spesiaalialaan, eli vanteisiin. Eli kun renkaita vaihdellaan vanteille ja ihmetellään kun tasapainotuskone näyttää aina 0g niin silti aina vain tärinä jatkuu. Tässä kohtaa yleensä syyllinen löytyy vanteesta. Vanne ei todennäköisesti ole pyöreä, siinä voi olla iskusta aiheutunut lommo joka saa sen pyörimään epätasaisesti, tai se voi olla ollut kiero jo tehtaalta lähtiessään, tämäkin on ihan tavallista nykypäivänä, harvat vanteet ovat täydellisen pyöreitä tänäpäivänä. Muista fyysistä kieroutta vanteessa ei ikinä pysty korjaamaan tasapainottamalla! Vain todella pienet heitot voi saada kompensoitua näin.
No nyt alkaa olla käyty läpi kaikki tärinän aiheuttajat, mutta vieläkin tärisee?? Tässä kohtaa seuraava epäilys siirtyy pyöränkulmiin, mikäli auton pyöränsuuntaukset ovat pielessä, saattaa auton ajotuntuma olla omituinen, auto voi “vaeltaa” ja hakea tietä eikä tahdo kulkea suoraan oikein millään, aivan kuin käärmeen selässä olisi. Vääränlaiset pyöränkulmat myös saattavat aiheuttaa tärinää.
Tästä hyvä esimerkki oli asiakas joka tänään kävi hakemassa kesärengassetin valmiiksi kevättä varten. Hän kävi aiemmin meillä juurikin tärinän takia, ongelmaa oli tutkittu jo parillakin pajalla ennenkuin hän päätyi käymään meillä. Ongelmaa ei oltu saatu korjattua ja tärinä vaivasi vaikka tasapainotus renkaille oli tehty ja auton pyöränkulmat oli säädetty alle pari vuotta sitten. Sama ongelma vaivasi sekä kesä- että talvirenkailla ja siksi asiakkaalla oli kesärenkaat kontissa mukana. Auto kun otettiin nosturille niin ensimmäisenä kysyimme asiakkaalta milloin pyöränkulmat on säädetty? Huomasimme nimittäin samantien, että renkaat olivat kuluneet epätasaisesti, mutta missään auton alustassa ei tuntunut väljää eli siitä epätasainen kuluminen ei johtunut. Me tarkistimme talvirenkaat ja lopulta vain tasapainotimme ne uudestaan koska muuta vikaa niissä ei ollut, vain pientä painoheittoa. Kesärenkaat olivat runkovaurioiset joten ne uusittiin. Tämän jälkeen asiakas tarkistutti pyöränkulmat uudestaan ja nehän olivat ihan päin prinkkalaa. Aiempi suuntaus oli tehty päin honkia ja kun suuntaukset saatiin kohdilleen ja talvirenkaat tasapainoon niin johan tasoittui kyyti autolla. Ja asiakas oli tyytyväinen! Eli winwin, kaikki voittivat 🙂 Samalla tuli esimerkki siitä, että tekijöitä on moneen lähtöön, niin rengastöissä kuin pyöränsuuntauksissakin.
No entä kun nämä kaikki on tutkittu ja edelleen tuntuu tärinää ja auto on omituinen ajaa? Silloin pitää siirtyä tutkimaan muuta auton alustaa ja hieman keskittyä siihen missä tilanteissa tärinä tulee vai onko se jatkuvaa. Jos kiihdytys ja kaasun löysääminen muuttaa tärinää niin vikaa voi olla voimansiirron puolella, vetonivelet, kardaani, vaihdelaatikko, perä (Nämä toki yleensä myös ääntävät enemmän tai vähemmän kun alkavat olla “loppu”), mutta mikäli tärinä on tasaista riippumatta kiihdyttääkö, hidastaako vai ajaako tasaista nopeutta niin silloin esimerkiksi pahasti väljistynyt raidetangon pää, pyöränlaakeri tai jokin tukivarren pusla(kumihela viralliselta nimeltään) saattaa päästää rengasta kääntymään suorasta linjasta hieman joka aiheuttaa tärinää koska rengas “heiluu” sivuttain eikä kulje suoraan.
Jos tärinä tuntuu selvästi vain jarruttaessa niin vika löytyy todennäköisesti jarruista, jarrusatula saattaa jumittaa ja jarrut toimivat toispuoleisesti jolloin levy vääntyy jarrutuksessa, tai sitten levyt ovat kierot esimerkiksi. Halpojen jarrulevyjen ongelma on usein, että ne menevät herkästi kieroon. Jarrulevyjen teossa on säästetty ja ne saattavat pinnasta olla hyvät, mutta kun hieman kuluvat niin loppu levy ei olekaan täysin läpiasti karkaistunut vaan vääntyy lämmetessään kieroon.
Siinäpä oli lyhyt analyysi, tai ainakin sen piti olla lyhyt analyysi, siitä mitkä kaikki tekijät voivat johtaa inhottavaan epätasaiseen kyytiin. Me autamme asiakasta löytämään syypään, renkaista ja vanteista vika löytyy 100% varmuudella ja vielä ei yhtäkään tärinää ole jäänyt selättämättä niin kauan kuin se liittyy renkaisiin ja vanteisiin! Ja muistakaa aina meidän lupaama tärinätakuu meidän myymille renkaille ja vanteille! Jos sellainen vahinko käy, että meiltä lähtee renkaat ja vanteet asennettuna asiakkaalle ja ne tärisevät alla niin korjaamme ongelman aina veloituksetta kun se johtuu nimenomaan meidän myymästä/korjaamasta ja asentamasta renkaasta tai vanteesta. Ihmisiä kun ollaan niin virheen mahdollisuus on aina olemassa, valehtelisin jos väittäisin muuta.
Nyt tohtori kömpii hetkeksi yöpuulle ja vielä jatketaan pari päivää aherrusta ennen jouluaattoa!