Usein kysytyt kysymykset
Monesti vannevalmistajat tekevät tietynlaista vannemallia pienen sarjan, varsinkin kun mennään isompiin kokoihin ja autoihin, joita myydään vähemmän. Jos kuitenkin sattuu käymään huonosti ja yksi vanne saa kanttarikolhun tai vääntyy vaikkapa routamontuun ajosta, on usein järkevämpää korjata rikki mennyt vanne. Näin saadaan koko vannesetti taas käyttöön suhteellisen pienellä kustannuksella verrattuna koko uuden sarjan hintaan nähden. Rikkinäisen vanteen korjaus voi säästää rahaa jopa yli 90% verrattuna uuteen sarjaan.
Ennen työtä tehdään aina kunto- ja hinta-arvio. Tyypillisesti yhden vanteen oikaisu maksaa 95€ ja muut korjaustyöt 100-150€. Tarkka hinta riippuu vian laajuudesta ja muista ohessa tehtävistä töistä.
Ilman muuta onnistuu! Toimitamme vanteita Equip Oy, Schenker ja Matkahuollon kautta joiden kautta tavara kulkee meiltä asiakkaalle joko lähimmälle noutopisteelle tai jopa kotiovelle. Meille voit lähettää vanteen haluamaasi toimittajaa käyttäen joko yllämainituista tai muuta kautta.
Ti-Pe 10-18 olemme normaalisti paikalla, poikkeuksista ilmoitamme omalla Facebook sivustolla joka näkyy myös nettisivun uutisosiossa.
Ei tarvitse, vanteet voi toimittaa korjattavaksi kumien kanssa tai ilman. Jos vanteilla on renkaat päällä niin mikäli muuta ei ole sovittu, irroitamme renkaat ja asennamme ne takaisin kun tarvittavat korjaustyöt on tehty ja tällöin hintaan lisätään hinnaston mukainen rengastyön hinta. Poistathan kuitenkin vanteista keskimerkit ja soviterenkaat ennenkuin tuot/lähetät ne. Nämä saattavat kuljetuksessa irrota ja kadota ja me emme niitä tarvitse korjauksen yhteydessä.
Kyllä, otamme töitä vastaan kahdella tavalla. Meillä on hallissa työjonossa vanteita joita teemme järjestyksessä ja tähän jonoon toimitetaan yleensä kiireettömät tapaukset (Kesällä talvivanteet, talvella kesävanteet yms.) ja tämä jono elää hieman kiiretilanteen mukaan.
Toinen vaihtoehto on, että varataan aika vanteen oikaisuun. Ajanvaraus on pääsääntöisesti tapauksille joissa vanne on auton alla eikä sitä voida toimittaa irrallaan. Tai jos työllä muuten on kiire/haluat samalla käynnillä sen myös mukaan. Eli kun aika varataan, tuot auton meille niin irroitamme vanteen autosta, korjaamme sen ja asennamme vanteen takaisin. Voit sen aikaa joko odotella taukotilassamme kahvin äärellä, käydä viereisessä ravintolassa lounaalla/kahvilla, tai jättää auton meille ja noutaa sen myöhemmin kun korjaus on valmis. Saat auton takaisin samalle päivälle. HUOM! Maalaustöitä ei voida tehdä ajanvaraus periaatteella koska työ on laajempi. Paras tapa varata aika on nettiajanvaraus, koska ruuhka-aikana puhelin soi paljon enkä välttämättä kerkeä vastaamaan kaikkiin puheluihin. Sesonkien ulkopuolella oikaisu onnistuu tarpeen vaatiessa nopeastikin vaikka samalle päivälle, mutta sesongit kuten rengastöissäkin niin vanteiden oikaisuissa ovat kiireisintä aikaa.
Tavallinen vanteen oikaisu vie vajaan tunnin. Mikäli varaat ajan ja teemme niin sanotun “alta oikaisun” eli käytämme vanteen irti autosta, oikaisemme sen ja asennamme takaisin, kannattaa varata aikaa käynnille noin 1,5h irroituksineen ja asennuksineen. Kaikkien neljän vanteen oikaisu auton alta vie noin 3-4h. Huomioi jälleen, että suurempia maalaustöitä ei voida tehdä odotellessa, ainoastaan pienet paikkamaalaukset teemme odotellessa. Haljenneen vanteen hitsaus lisää tarvittavaa aikaa hitsauksen laajuudesta riippuen. Myös vanteen hitsaus onnistuu odottaessa!
Oikaistu vanne kestää hyvin. Alumiini on materiaaliltaan muokattavaa ja oikein käsiteltynä vanteet voidaan oikoa ilman, että niiden kesto oleellisesti heikkenee eivätkä vääntyneet vanteet rikkoudu myöskään korjauksessa enempää kun se tehdään oikein. Mikäli vanne on vääntynyt ainoastaan, se saadaan oikaistua ja kestää hyvin. Älä yritä oikoa vanteita pajavasaralla! Terävä isku ilman lämpöä vaikuttaa alumiinin kestävyyteen. Monesti tällaiset kylmänä lekalla oiotut tai muutenvain ilman oikeanlaista lämmitystä oiotut vanteet saattavat murtua. Meidän valttimme on aito mielenkiinto työtämme kohtaan, vahva ammattitaito sekä markkinoiden parhaat laitteet. Olemme ensimmäinen korjaamo Suomessa joka on keskittynyt nimenomaan vanteiden korjaamiseen päätoimisesti ja samalla ensimmäinen vannekorjaamo jolla on käytössään digitaalisella integroidulla mittauspäällä varustettu sähköhydrauliohjattu oikaisukone jossa on kaikki tarvittava yhdessä paketissa, mutta vaikka kalusto on huippuluokkaa niin silti tekijä ratkaisee, ei ole olemassa robottia joka korvaisi ihmisen tässä työssä.
Haljenneiden vanteiden hitsaus. Tätä moni kysyy, että kestääkö hitsattu vanne ja onko se turvallinen? Mikäli vanne on auton alkuperäinen tai muun tunnetun laatuvalmistajan vanne, hitsattu vanne kestää pääsääntöisesti hyvin. Tietenkään ei kestä samanlaista iskua uudestaan minkä on tarvinnut ennen ensimmäistä halkeamistaankin, eli uutta kestävämpi se ei ole. Monien tarvikevannevalmistajien vanneseokset ovat senverran heikkoja ja vaihtelevia, yleensä seokseltaan tosi kovia, joten niille emme pysty antamaan kestotakuuta. Mitä jos vanne halkeaa uudestaan? Sitten rengas vain rupeaa vuotamaan tyhjäksi, yleensä pikkuhiljaa paine vajoaa. Mitään vaaratilanteita ei tule ellei aja tyhjällä renkaalla ja rengas pääse hajoamaan alle. Tyhjän renkaan huomaa yleensä jos auto puoltaa tai muuten käytös on outoa. Mikäli epäilet rengaspaineita, pysähdy heti tarkistamaan paineet! Sama pätee aina vaikka vanne olisi ehjäkin. Tyhjällä renkaalla ajaminen pilaa renkaan todella nopeasti ja pahimmillaan aiheuttaa kuljettajalle vaaraa koska rengas saattaa hajota alle.